GARDEN GROVE, CALIFORNIA: Sáng hôm nay ngày 27/1/2018 Hội Dòng Mến Thánh Giá Los Angeles (trước đây là MTG Phát Diệm) đã tổ chức kỷ niệm 40 năm dạy Giáo lý song ngữ tại giáo phận Orange. Thánh lễ do Đức cha Kevin Vann chủ tế tại nhà thờ giáo xứ St. Columban. Thánh lễ hôm nay cũng có Đức cha phụ tá Timothy Freyer cùng các Cha Việt Mỹ đồng tế. Đại diện các Cộng đồng cộng đòan và giáo dân đến cầu nguyện cảm tạ chung với các Sơ Mến Thánh Giá.
Hình ảnh Thánh lễ và Tiệc mừng -- Photos: Nguyễn Tuấn)
Sau biến cố 1975, các Sơ Mến Thánh Giá Phát Diệm đến trại tị nạn Fort Chaffee (Arkansas) và Indian Towngap (Pennsylvania). Sau giai đọan đầu tạm cư tại Pennsylvania, tiếp đến một số các Sơ được được Đức Cha William Johnson mời về Giáo phận Orange vào mùa hè năm 1977. Rồi tháng Giêng năm 1979, tu viện Mến Thánh Gía đầu tiên tại California được thành lập.
Các chị em làm việc cho chương trình giáo lý trẻ em và người lớn tại Giáo phận Orange. Nay kỷ niệm 40 năm phục vụ tại giáp phận Orange trong tinh thần yêu mến và hy sinh trong đời tận hiến. Có thể nói đây là một trong các Dòng nữ Việt Nam phát triển và thành công nhất tại hảo ngọai.
Sau đây là bài giảng của Đức ông Phạm quốc Tuấn, chánh xứ St. Columban:
30 Tháng Tư năm 1975, một biến cố khó quên trong tâm trí của hàng triệu người Việt tị nạn, tại nhiều quốc gia trên toàn thế giới. Bằng đường biển, đường bộ, hay đường hàng không, ai ai cũng tìm cách vượt thóat. Cùng chung tâm trạng hoang mang và sợ hãi, trước một tương lai mịt mờ, một số chị em Mến Thánh Gía Phát Diệm tại Gò Vấp, ra đi để tạm tránh những hỗn loạn của bom đạn và pháo kích.
Đây là một cuộc ra đi vào giờ chót, không chuẩn bị, không tính tóan, nhưng nằm trong bàn tay quan phòng và dẫn dắt của Thiên Chúa. Các chị em ra đi từ nhiều nhóm và ngả đường khác nhau, và cuối cùng đã tìm về với nhau để gầy dựng nên một cộng đòan Mến Thánh Gía đầu tiên trên đất Hoa Kỳ.
Sau giai đọan đầu tại Pensylvania, mùa hè năm 1977, các chị được Đức Cha William Johnson mời về Giáo phận Orange. Tháng giêng năm 1979, tu viện Mến Thánh Gía đầu tiên tại California được thành lập.
Các chị em làm việc cho chương trình giáo lý trẻ em và người lớn tại Giáo phận Orange. Một số các chị em khác làm việc tại Catholic Charities. Thời gian này, chị em bắt đầu thâu nhận ơn gọi vào Đệ Tử Viện. Sau đó, qua nhiều thủ tục liên quan đến giáo quyền Roma, Việt Nam và địa phương Hoa Kỳ, Dòng Mến Thánh Gía Los Angeles được thành lập ngày 20 tháng 2 năm 1992, qua văn thư chính thức công nhận của Thánh Bộ Dòng Tu. Đây là một Dòng thuộc cấp địa phận, trực thuộc đấng bản quyền là Đức Tổng Giám Mục của TGP Los Angeles.
Từ năm 1977 đến nay đã là 40 năm, xem vậy mà đã là khỏang thời gian non nửa một thế kỷ. Các nữ tu Mến Thánh Giá đã làm biết bao nhiêu việc phục vụ Giáo Hội Chúa, theo linh đạo Lâm Bích của Đấng sáng lập, là Đức Cha Lambert de la Motte, là “Qua Thánh Gía đến Vinh Quang.” Các Sơ không nề hà những khó khăn, vất vả trên đường phục vụ với tinh thần YÊU MẾN và HY SINH
Nói đến các Sơ Mến Thánh Gía, ai cũng nghĩ đến các lớp Giáo Lý. Hầu như trẻ em Việt Nam nào tại Tổng Giáo Phận Los Angeles và Orange cũng được các Sơ dạy giáo lý để rước lễ lần đầu, và nhận bí tích Thêm Sức.
Không chỉ dạy Giáo Lý cho các trẻ em, các Sơ còn dạy Giáo Lý cho các dự tòng và tổ chức các lớp huấn luyện giảng viên Giáo Lý để có nhiều cánh tay nối dài. Chính nhờ các Sơ dạy Giáo Lý, con em chúng ta mới biết Chúa và tin Chúa sâu xa hơn. Chính các Sơ đã cùng cộng tác với các cha giúp cho 14 cộng đòan Công Giáo Việt Nam tại GP Orange phát triển và hội nhập Giáo Hội địa phương.
Nhiều em được các Sơ dạy Giáo Lý, đã có đời sống đức tin vững chắc, có những em sau này đi tu trở thành linh mục, tu sĩ, nữ tu. Nhiều em khác khi trưởng thành đã thành công trong nhiều lãnh vực khác nhau, mà vẫn giữ lòng đạo đức! Nhiều em quay trở lại giúp các Sơ làm Giảng Viên Giáo lý tại các Giáo Xứ. Theo một cách nhìn nào đó, chính các Sơ, đã góp phần đào tạo các nhân tài gốc Việt trong xã hội Hoa Kỳ này.
Chúng ta có thể nói: “Không có các Nữ Tu Mến Thánh Gía, các giáo xứ, cộng đồng, cộng đòan, của chúng ta chắc chắn không phát triển được như hiện nay.” Chúng ta hãy tạ ơn Chúa vì người Công Giáo Việt Nam càng ngày càng hội nhập Giáo Hội địa phương mà không mất đi bản sắc văn hóa riêng của mình. Chúng ta hãy Tạ ơn Chúa đã gửi các Nũ Tu Mến Thánh Gía trong lòng Giáo phận.
Nhân dịp kỷ niệm 40 Năm, xin Chúa chúc lành cho chương trình Giáo Lý, đặc biệt, xin Chúa tiếp tục hướng dẫn các Sơ trên bước đường phục vụ theo linh đạo Dòng Mến Thánh Gía.
Cùng với các Sơ, chúng ta cùng ca khen Danh Chúa theo lời Thánh Vịnh: “Lạy Chúa, con sẽ dâng lời cảm tạ Chúa, với tất cả tâm hồn con. Con sẽ ca ngợi những công trình kỳ diệu của Người.”
Lovers of the Holy Sisters! Well Done Sisters! You yourselves have heard the call and followed the Lord into the field. And the seed you sow has produce a hundred fold, indeed!
Đẹp thay! Ôi đẹp thay! Những bước chân gieo mầm cứu rỗi.
How beautiful upon the mountains are the feet of those who bring the Good news.
In English:
Just two days ago, on the Feast of the Conversion of St. Paul, the whole Church, indeed the whole world, closed the annual Week of Prayer for Christian Unity.
Each year when we observe this week of reflection on the faithfulness of Christians to work toward Jesus’ clearly articulated goal, THAT THEY MAY ALL BE ONE (john 17:21), we tend to focus on how our divided churches, different denominations, might come together in common worship and in shared Eucharist.
But it is highly, unlikely, that we should ever look within our own Church, to see the gaps that need to be bridged in our own Catholic life.
Yet this is what Sisters, Lovers of the Holy Cross, began to ponder and organize 40 years ago, when they came to the Diocese of Orange, and inaugurated their mission, to keep the Vietnamese Catholic Community Catholic, but to also see it fully integrated into the life of its new, and in so many ways, strange, diocese.
The Sisters took on the challenge to unify two different groups of faithful Catholics who had just met each other.
Who would so boldly boast as St. Paul does in the CROSS of OUR LORD JESUS CHRIST, except those who were beginning a project that would grow to affect an entire diocese? Their mission was as simple as it was daunting: to preach Christ Crucified, the power, and the wisdom of God.
When in February 1978, the first Sisters who come to live and work in the Diocese of Orange began their ministry; they were in fact, drawing on the strength of their community’s charism, and though only a few in numbers, they began powerfully to walk in the power of the Holy Cross.
The Sisters first tasks were very tiring – visiting the newly arrived; translating documents for immigration purposes; introducing them to social welfare, health and education institutions.
Only this tedious work would create the necessary contacts with the newly arrived Vietnamese Catholics that would allow the Sisters to later begin a catechetical undertaking which would blossom into the Vietnamese Bilingual Religious Education Program which we are celebrating today on its 40th Anniversary!
The catechetical outreach began in 1978 first in just two parishes, but by the end of the first decade, the enrollment had increased tenfold and the program had expanded to 14 parishes to this present day.
The challenge that the students are asked to embrace is huge! To fully integrate into the local Church, as active young Catholics, yet all the while maintaining their own Vietnamese culture, language, traditions, and family values. And they do it!
While this whole project of catechesis is unfolding, the Lovers of the Holy Cross Sisters are becoming well known, and vocations to the community begin to grow in large numbers, larger, perhaps, than those of other religious communities.
Bishop Lambert de la Motte’s words to the Sisters, the founder’s words, paraphrased here, ring so true: “your prayers and good works are like the rain on the field where you are sowing the seed of the Gospel.”
What had been so outstanding about the Sisters’ efforts is that they have only offered the highest level of professionalism in what they do. Their catechesis is much more than just an intellectual learning of religion lessons. It is a process of evangelization, whereby the Sisters’ own relation with Christ and His Cross are observed, embraced, and interiorized by the students, who themselves are meeting Christ and learning to walk with Him in what will develop into their own intimate, life-long relationship with Jesus.
Getting back to the point of Christian Unity, we see today that the vision of Bishop William Johnson, to begin immediately in providing for the newcomers; the Sisters’ daring, along with their hard work, have resulted in what is today a healthy, vibrant, joyful, life-giving and holy Church.
Throughout the United States, the Diocese of Orange is a shining example of how two radically different peoples, with very different histories and traditions, can be made one and come to serve the Lord as a unique and united people – all by the power of the Holy Cross of Jesus Christ.
This, in so large a part, is due to the tireless efforts of the Sisters who work with the young and bring them into responsible Christian life as adults. They embody the words St. Paul left with the growing community of Rome and make his words their own, words to live by:
How can they call upon the Lord in whom they have not believed?
How can they believe in him of whom they have not heard?
How can they hear without there being someone to preach to them?
And how can people preach unless they are sent?
Sau biến cố 1975, các Sơ Mến Thánh Giá Phát Diệm đến trại tị nạn Fort Chaffee (Arkansas) và Indian Towngap (Pennsylvania). Sau giai đọan đầu tạm cư tại Pennsylvania, tiếp đến một số các Sơ được được Đức Cha William Johnson mời về Giáo phận Orange vào mùa hè năm 1977. Rồi tháng Giêng năm 1979, tu viện Mến Thánh Gía đầu tiên tại California được thành lập.
Các chị em làm việc cho chương trình giáo lý trẻ em và người lớn tại Giáo phận Orange. Nay kỷ niệm 40 năm phục vụ tại giáp phận Orange trong tinh thần yêu mến và hy sinh trong đời tận hiến. Có thể nói đây là một trong các Dòng nữ Việt Nam phát triển và thành công nhất tại hảo ngọai.
Sau đây là bài giảng của Đức ông Phạm quốc Tuấn, chánh xứ St. Columban:
30 Tháng Tư năm 1975, một biến cố khó quên trong tâm trí của hàng triệu người Việt tị nạn, tại nhiều quốc gia trên toàn thế giới. Bằng đường biển, đường bộ, hay đường hàng không, ai ai cũng tìm cách vượt thóat. Cùng chung tâm trạng hoang mang và sợ hãi, trước một tương lai mịt mờ, một số chị em Mến Thánh Gía Phát Diệm tại Gò Vấp, ra đi để tạm tránh những hỗn loạn của bom đạn và pháo kích.
Đây là một cuộc ra đi vào giờ chót, không chuẩn bị, không tính tóan, nhưng nằm trong bàn tay quan phòng và dẫn dắt của Thiên Chúa. Các chị em ra đi từ nhiều nhóm và ngả đường khác nhau, và cuối cùng đã tìm về với nhau để gầy dựng nên một cộng đòan Mến Thánh Gía đầu tiên trên đất Hoa Kỳ.
Sau giai đọan đầu tại Pensylvania, mùa hè năm 1977, các chị được Đức Cha William Johnson mời về Giáo phận Orange. Tháng giêng năm 1979, tu viện Mến Thánh Gía đầu tiên tại California được thành lập.
Các chị em làm việc cho chương trình giáo lý trẻ em và người lớn tại Giáo phận Orange. Một số các chị em khác làm việc tại Catholic Charities. Thời gian này, chị em bắt đầu thâu nhận ơn gọi vào Đệ Tử Viện. Sau đó, qua nhiều thủ tục liên quan đến giáo quyền Roma, Việt Nam và địa phương Hoa Kỳ, Dòng Mến Thánh Gía Los Angeles được thành lập ngày 20 tháng 2 năm 1992, qua văn thư chính thức công nhận của Thánh Bộ Dòng Tu. Đây là một Dòng thuộc cấp địa phận, trực thuộc đấng bản quyền là Đức Tổng Giám Mục của TGP Los Angeles.
Từ năm 1977 đến nay đã là 40 năm, xem vậy mà đã là khỏang thời gian non nửa một thế kỷ. Các nữ tu Mến Thánh Giá đã làm biết bao nhiêu việc phục vụ Giáo Hội Chúa, theo linh đạo Lâm Bích của Đấng sáng lập, là Đức Cha Lambert de la Motte, là “Qua Thánh Gía đến Vinh Quang.” Các Sơ không nề hà những khó khăn, vất vả trên đường phục vụ với tinh thần YÊU MẾN và HY SINH
Nói đến các Sơ Mến Thánh Gía, ai cũng nghĩ đến các lớp Giáo Lý. Hầu như trẻ em Việt Nam nào tại Tổng Giáo Phận Los Angeles và Orange cũng được các Sơ dạy giáo lý để rước lễ lần đầu, và nhận bí tích Thêm Sức.
Không chỉ dạy Giáo Lý cho các trẻ em, các Sơ còn dạy Giáo Lý cho các dự tòng và tổ chức các lớp huấn luyện giảng viên Giáo Lý để có nhiều cánh tay nối dài. Chính nhờ các Sơ dạy Giáo Lý, con em chúng ta mới biết Chúa và tin Chúa sâu xa hơn. Chính các Sơ đã cùng cộng tác với các cha giúp cho 14 cộng đòan Công Giáo Việt Nam tại GP Orange phát triển và hội nhập Giáo Hội địa phương.
Nhiều em được các Sơ dạy Giáo Lý, đã có đời sống đức tin vững chắc, có những em sau này đi tu trở thành linh mục, tu sĩ, nữ tu. Nhiều em khác khi trưởng thành đã thành công trong nhiều lãnh vực khác nhau, mà vẫn giữ lòng đạo đức! Nhiều em quay trở lại giúp các Sơ làm Giảng Viên Giáo lý tại các Giáo Xứ. Theo một cách nhìn nào đó, chính các Sơ, đã góp phần đào tạo các nhân tài gốc Việt trong xã hội Hoa Kỳ này.
Chúng ta có thể nói: “Không có các Nữ Tu Mến Thánh Gía, các giáo xứ, cộng đồng, cộng đòan, của chúng ta chắc chắn không phát triển được như hiện nay.” Chúng ta hãy tạ ơn Chúa vì người Công Giáo Việt Nam càng ngày càng hội nhập Giáo Hội địa phương mà không mất đi bản sắc văn hóa riêng của mình. Chúng ta hãy Tạ ơn Chúa đã gửi các Nũ Tu Mến Thánh Gía trong lòng Giáo phận.
Nhân dịp kỷ niệm 40 Năm, xin Chúa chúc lành cho chương trình Giáo Lý, đặc biệt, xin Chúa tiếp tục hướng dẫn các Sơ trên bước đường phục vụ theo linh đạo Dòng Mến Thánh Gía.
Cùng với các Sơ, chúng ta cùng ca khen Danh Chúa theo lời Thánh Vịnh: “Lạy Chúa, con sẽ dâng lời cảm tạ Chúa, với tất cả tâm hồn con. Con sẽ ca ngợi những công trình kỳ diệu của Người.”
Lovers of the Holy Sisters! Well Done Sisters! You yourselves have heard the call and followed the Lord into the field. And the seed you sow has produce a hundred fold, indeed!
Đẹp thay! Ôi đẹp thay! Những bước chân gieo mầm cứu rỗi.
How beautiful upon the mountains are the feet of those who bring the Good news.
In English:
Just two days ago, on the Feast of the Conversion of St. Paul, the whole Church, indeed the whole world, closed the annual Week of Prayer for Christian Unity.
Each year when we observe this week of reflection on the faithfulness of Christians to work toward Jesus’ clearly articulated goal, THAT THEY MAY ALL BE ONE (john 17:21), we tend to focus on how our divided churches, different denominations, might come together in common worship and in shared Eucharist.
But it is highly, unlikely, that we should ever look within our own Church, to see the gaps that need to be bridged in our own Catholic life.
Yet this is what Sisters, Lovers of the Holy Cross, began to ponder and organize 40 years ago, when they came to the Diocese of Orange, and inaugurated their mission, to keep the Vietnamese Catholic Community Catholic, but to also see it fully integrated into the life of its new, and in so many ways, strange, diocese.
The Sisters took on the challenge to unify two different groups of faithful Catholics who had just met each other.
Who would so boldly boast as St. Paul does in the CROSS of OUR LORD JESUS CHRIST, except those who were beginning a project that would grow to affect an entire diocese? Their mission was as simple as it was daunting: to preach Christ Crucified, the power, and the wisdom of God.
When in February 1978, the first Sisters who come to live and work in the Diocese of Orange began their ministry; they were in fact, drawing on the strength of their community’s charism, and though only a few in numbers, they began powerfully to walk in the power of the Holy Cross.
The Sisters first tasks were very tiring – visiting the newly arrived; translating documents for immigration purposes; introducing them to social welfare, health and education institutions.
Only this tedious work would create the necessary contacts with the newly arrived Vietnamese Catholics that would allow the Sisters to later begin a catechetical undertaking which would blossom into the Vietnamese Bilingual Religious Education Program which we are celebrating today on its 40th Anniversary!
The catechetical outreach began in 1978 first in just two parishes, but by the end of the first decade, the enrollment had increased tenfold and the program had expanded to 14 parishes to this present day.
The challenge that the students are asked to embrace is huge! To fully integrate into the local Church, as active young Catholics, yet all the while maintaining their own Vietnamese culture, language, traditions, and family values. And they do it!
While this whole project of catechesis is unfolding, the Lovers of the Holy Cross Sisters are becoming well known, and vocations to the community begin to grow in large numbers, larger, perhaps, than those of other religious communities.
Bishop Lambert de la Motte’s words to the Sisters, the founder’s words, paraphrased here, ring so true: “your prayers and good works are like the rain on the field where you are sowing the seed of the Gospel.”
What had been so outstanding about the Sisters’ efforts is that they have only offered the highest level of professionalism in what they do. Their catechesis is much more than just an intellectual learning of religion lessons. It is a process of evangelization, whereby the Sisters’ own relation with Christ and His Cross are observed, embraced, and interiorized by the students, who themselves are meeting Christ and learning to walk with Him in what will develop into their own intimate, life-long relationship with Jesus.
Getting back to the point of Christian Unity, we see today that the vision of Bishop William Johnson, to begin immediately in providing for the newcomers; the Sisters’ daring, along with their hard work, have resulted in what is today a healthy, vibrant, joyful, life-giving and holy Church.
Throughout the United States, the Diocese of Orange is a shining example of how two radically different peoples, with very different histories and traditions, can be made one and come to serve the Lord as a unique and united people – all by the power of the Holy Cross of Jesus Christ.
This, in so large a part, is due to the tireless efforts of the Sisters who work with the young and bring them into responsible Christian life as adults. They embody the words St. Paul left with the growing community of Rome and make his words their own, words to live by:
How can they call upon the Lord in whom they have not believed?
How can they believe in him of whom they have not heard?
How can they hear without there being someone to preach to them?
And how can people preach unless they are sent?